Een schone werkplek is voor iedereen beter: voor het bedrijf, voor de medewerkers en voor klanten. Medewerkers kunnen hun werk efficiënter uitvoeren en het draagt bij aan de gezondheid. Daarnaast zorgt het voor een positieve indruk en is de algemene sfeer beter. Door het implementeren van een schoonmaakrooster in de bedrijfsvoering, kun je bijdragen aan een optimale werkplek en profiteren van bovenstaande voordelen.
Een schoonmaakrooster op kantoor
Het schoonmaken van een kantoorruimte is een dagelijks terugkerende taak. Om deze reden is het aan te raden om een schoonmaakrooster te maken volgens een vast stramien. Op deze manier worden er geen belangrijke taken overgeslagen. Ook moet er inzichtelijk gemaakt worden welke ruimtes of materialen dagelijks schoongemaakt moeten worden en wat er minder vaak schoongemaakt hoeft te worden.
Per ruimte kan er een lijst gemaakt worden van de schoonmaaktaken die uitgevoerd dienen te worden. Door het maken van een schoonmaakrooster kun je de taken eerlijk verdelen over het personeel. Het is belangrijk om duidelijk te zijn over de communicatie van het maken van het schoonmaakschema en hier flexibel in te zijn. Dit in het geval van vakanties, verlof of ziekteverzuim. Ook raden we aan om het belang van een schoon kantoor aan de orde te brengen.
Het belang van een schoon kantoor
Een schoon kantoor heeft diverse voordelen. Ten eerste zorgt het voor een betere gezondheid van de medewerkers. Met een regelmatige schoonmaak, met behulp van een schoonmaakrooster, kunnen ziektes worden verminderd. Ook zorgt een schone ruimte voor een betere luchtkwaliteit. Met een goed geventileerde schone werkomgeving, verbeter je de mentale gezondheid en de concentratie van medewerkers.
Naast dat het beter voor de gezondheid is, zorgt het ook voor een positieve indruk op potentiële klanten of zakenpartners. Een professionele en gestructureerde werkomgeving zorgt namelijk voor een positief bedrijfsimago.
Met een schoon kantoor wordt er een optimale werkplek gecreëerd. Dit leidt tot een grotere tevredenheid van medewerkers, betere werkprestaties en een beter imago van het bedrijf. Als laatste kan het ook de levensduur van materialen en apparaten verlengen, omdat deze beter worden onderhouden.
Een schoonmaakrooster maken: Gedetailleerd en georganiseerd
Door het maken van en gedetailleerd en georganiseerd schoonmaakrooster kun je ervoor zorgen dat alle gebieden van je kantoor regelmatig en efficiënt worden gereinigd. Hou rekening met de volgende aspecten:
- Wijs een verantwoordelijke aan: Zorg ervoor dat je weet wie welke schoonmaaktaken oppakt
- Een overzicht van de werkzaamheden: Maak een lijst van taken die dagelijks of wekelijks uitgevoerd moeten worden. Denk hierbij de vaatwasser in- en uitruimen, het schoonmaken van de werkplekken, stofzuigen en de bedrijfskantine reinigen.
- Roulatie: Wissel de schoonmaaktaken af, zodat deze eerlijk verdeeld zijn over het personeel.
- Voldoende schoonmaakmiddelen: Zorg voor voldoende schoonmaakmiddelen op kantoor en zorg dat het kantoor schoon en geordend is. Wanneer een ruimte schoon en geordend is, is de kans groter dat dit ook zo blijft!
Bespaar tijd met de juiste hulp
Het echt goed schoonhouden van het kantoor kan een flinke klus zijn. Hierdoor kan het lastig zijn om alle taken uit te voeren. Het écht goed schoonmaken kost immers veel tijd, die je wellicht niet hebt en liever aan andere werkzaamheden besteedt. Om deze reden kun je ook kiezen om een professioneel schoonmaakbedrijf in te huren in bijvoorbeeld regio Heusden, Dongen of Waalwijk. Bij Actief Cleaning Services kijken we graag met je mee wat we voor jou kunnen betekenen.
Je kunt er bijvoorbeeld ook voor kiezen om de dagelijkse werkzaamheden zelf op te pakken met behulp van een schoonmaakrooster. Ons kun je dan wekelijks, maandelijks of jaarlijks inzetten voor een zeer grondige schoonmaak van jouw bedrijfsruimte of voor de periodieke werkzaamheden.